Tipy, jak obelstít hlavu a změnit špatné návyky

Každá z nás to zná! Chceme se cítit lépe, zdravěji a v neposlední řadě se zbavit i nějakého toho přebytečného kila. A my se vydáváme na cestu do “neznáma” za změnou. Je zcela jedno o jakou změnu se jedná, jestli o změnu životního stylu nebo třeba odhodlat se a stát se freelancerem. Jinými slovy opouštíme svou komfortní zónu a děláme krok do nejistoty a vydáváme se na cestu, která je plná překážek.

Bezesporu dostatek (pro nás) správné motivace, více o se o ní dočtete v článku Jak nás ovlivňují při změně životní stylu motivace a cíle, je je takový náš support team na celé cestě. Vše totiž začíná v naší hlavě, protože abychom dokázali změnit naše dosavadní chování a s tím spojené zvyky, je nutné změnit myšlení. A právě hlava bývá často naším největším protihráčem.

Zapátrejte v paměti a zkuste si vzpomenout, kdy jste s určitou dávkou odhodlání chtěla něco změnit a časem vaše touho po změně vyprchala. V tuto chvíli se vaším protihráčem stala hlava, respektive mozek. Ten má nastaven své myšlenkové stereotypy a těch se drží v jednotlivých situacích. Máš mozek se snaží řešit dané situace řešit cestou nejmenšího odporu a co nezefektivněji. To vede k tomu, že o řadě věcí, nemusíme rozhodovat na vědomé úrovni. Jinak řečeno mozek situaci vyhodnotí dle naučených vzorů, tak abychom měli pocit komfortu a bezpečí. A každou změnu mozek vyhodnotí jako vychýlení z rutinních vzorů a tím pádem ji vyhodnocuje jako potencionální ohrožení či snížení komfortu. Logicky se “dělat vše”, aby ji zabránil. To vede k reakci, že v naší snaze polevíme, zejména pokud se na cestě ještě objeví překážka.

Proč je naše hlava náš protihráč už víme, ale teď nastává otázka, jak z toho ven? Jak docílit kýžené změny. Chceme-li “získat” hlavu na naší stranu a zabránit tomu, že nás změna bude stresovat, je třeba se dost do rovnováhy.

Zkuste se zamyslet, co by pro vás byla dobrá kompenzace chvíle nekomfortu – jaká odměna by vám na cestě za změnou pomohla, abyste se cítili dobře?

Například pokud jste se rozhodli pro změnu vašeho jídelníčku dopřejte si jeden den v týmu, kdy si dáte jedno jídlo, na které máte chuť a do vaší změny neúplně zapadá (po delší době držení zdravého jídelníčku si můžete zařadit vyloženě cheat day). Teď už víte, jak si poradit s hlavou, abyste dokázali změnit vaše chování a myšlení.