Běžecký trénink v horkých dnech? Ano, ale s rozumem

Horké dny, které se blíží svými teplotami vzduchu blíží těm tropickým. To už je taková letní klasika. Jak v těchto horkých dnech svůj běžecký tréninkový plán? Trénujete? Dáváte raději přednost jiným sportům? Jak si nastavit běžecký trénink v letních dnech prozradí následující řádky.

Běhat či neběhat?

Nadměrná vedra v nás vzbuzují otázka, kdy je ten vhodný čas na trénink. Jestli jít nebo bude lepší si nechat to na další den. Z osobní zkušenosti mohu doporučit dejte na své pocity a nastavení. Pokud byste se měli do své pravidelné “dávky” pohybu nutit, dopřejte si raději den dva s trochou odpočinku nebo si užijte jinou klidnější aktivitu než běhání.

Kdy běhat?

Na otázku, kdy je v parných dnech nejlepší čas běhat, musím prozradit, že univerzální odpověď neexistuje. Většina z nás má své vyhrazené časy na trénování, které mu vyhovují a zapadají do jeho životního rytmu. Někdo raději trénuje ráno a pro někoho je tato myšlenka nepředstavitelná. Budu se sice opakovat, ale dejte na váš vnitřní hlas. Přiznám se, že díky své profesi trenérky, kdy se moje tréninky většinou řídí tréninky mých klientů, jsem zvyklá každý den trénovat jinak. Není pro mně tedy problém jít si, jeden den, běhat ráno a další v poledne nebo odpoledne. Pokud však máte ten svůj čas, na který jste zvyklí neměňte ho. Na změny si nějakou dobu zvykáme a někdy je to i boj s naší psychikou než si na ni zvykneme. Váš výkon, totiž neovlivňuje doba tréninku, ale okolnosti.

Kde běhat, když je vedro na padnutí?

Když teploměr ukazuje více jak 30 stupňů Celsia, nejsou to ideální podmínky jít běhat někam do parku, kde není příliš stromů a většina trasy je přímém slunci. V takové to dny dejte raději přednost gymu a běžeckému trenažéru. Nebude to sice, jako venku, kde je to často dobrá makačka, když si nastavíte správný sklon cca 1,5 – 2% zamakáte si také i mimo sluníčko. O víkendu zase máte možnost vyzkoušet nové běžecké tratě, které budou více zalesněné. Pro horké dny je v Praze skvělou volbou třeba Krčský les a Kunratický les, Malešický les, Prokopské a Dalejské údolí.

Co neopomenout?

Dodržujte pitný režim. V běžeckém tréninku, během kterého hodně tekutin vypotíme, nečekejte na žízeň. Dodržujte pravidelný pitný režim. Pravidelný příjem tekutin zabraňuje přehřátí organismu a má vliv na váš sportovní výkon. A kolik litrů bychom měli vypít? To záleží na vaší aktivitě a počasí. V průměru se udává kolem dvou litrů denně. V případě běžeckého tréninku záleží na délce tratě. V případě, kratších tratí cca do 5 km se stačí pořádně napít před tréninkem. Ovšem v extrémně horkých dnech doporučuji mít dostatek tekutin i v tomto případě. U dlouhých tratí je třeba tekutiny doplňovat průběžně. Po uběhnutí takové trati (ne jen v horkých dnech) vypijte 300 – 500ml vody.