Běžecký trénink na lačno? Ano či ne?

V posledním článku jsem zaostřila na to, jak běhat zdravěji. Dneska se podíváme na běh z jiného úhlu. Běh a výživa. Často slýchám otázku: “Když chci zhubnou běhat na lačno či ne?” Pojďme si na ni odpovědět.

Co nám dodává energii, kterou při běhu pálíme?

Běh se řadí mezi aktivity díky nímž se dostáváme do kondice, ale hlavně pálíme přebytečnou energii. Jinak řečeno jedná se aerobní fyzickou zátěž s menším příjmem kyslíku. Při běhu jsou hlavním zdrojem energie sacharidy (po nějaké době cca 3000 – 40 minutách začneme spalovat tuky) neboli glykogen. Jedná se o zásobní formu sacharidů v našem těle. Jeho zásoby závisí na tom kolik máme svalové hmoty a také od příjmu substrátů ve stravě.

Běhat či neběhat na lačno?

Představte si situaci, kdy se ráno vzbudíte a hned z postele vyběhnete. Organismus se sice přes noc regeneroval a načerpal nové síly pro nový den. Na druhou stranu během této doby nepřijímal žádnou výživu, ze které by si vytvořilo dostatečnou zásobou glykogenu. V případě, že se rozhodnete začít s touto aktivitou vaše tělo začne reagovat tak, že si opatří další zdroj energie, ze kterého bude brát. Po té, co vyčerpá zásobu glykogenu začne si tělo vytvářet energii z jiných zdrojů. Jako zdroj je v tomto případě novotvorba glukózy z vlastních aminokyselin, která se začne získávat rozkladem svalové hmoty. A tím dochází k nežádoucí reakci – pálíme to, co je v našem těle nejcennější. Pokles svalové hmoty totiž vede ke zpomalení metabolismu. Tím logicky snižujeme šanci zbavit se přebytečných kil zdravou cestou a ani naší kondici to neprospívá.

Co tedy snídat pokud jdu ráno běhat?

Dát si před ranním tréninkem velkou porci vajec se slaninou také není ideální. Ale bez jídla to prostě nejde. Několikrát již bylo zmíněno, že před tréninkem je třeba mít dostatečnou zásobu glykogenu. Ten získáte nejlépe z ovoce. Ideální volbou před výběhem bude banán, meruňky a přidejte i zdravé tuky a trochu bílkovin třeba v podobě trochy oříšků nebo semínek. Tělo dostane potřebnou energii a vy nebudete mít pocit těžkého žaludku.